torsdag 8. oktober 2009

Fordypningsoppgaveprosessen:

Da har jeg satt punktum på fordypningsoppgaven, og nå er det ikke mer jeg kan gjøre. En periode før oppgaven var levert var jeg litt stresset, men nå sitter jeg igjen med en god følelse. Jeg er veldig fornøyd med resultatet på oppgaven. I tilegg er jeg veldig forbøyd med arbeidsprosessen, og føler at jeg har lært mye av å jobbe med oppgaven. Jeg har lært spesielt mye om hvordan kilder skal føres, og hvordan man skal henvise til kilder underveis i en tekst. Dette er den første teksten jeg har skrevet hvor kildene har vært en så viktig del av oppgaven, og kunnskapen om hvordan de skal føres skal jeg ta med meg videre.

I tillegg synes jeg det har vært fint å kunne jobbe med et selvvalgt tema som handlet om å lese annet enn læreboka. Jeg har nevnt tidligere at det var vanskelig å komme i gang siden oppgaven er så omfattende, men når jeg først var i gang gikk det veldig greit.

En ting som ikke var så bra med fordypningsoppgaveprosessen var at høstferien var rett før innspurten. Egentlig var fristen plassert på mandag etter høstferien, og da kan jeg si at jeg ikke hadde blitt ferdig til tide. Selv om man alltid prøver å unngå det, er det vanskelig å ikke ende opp med å gjøre mye de siste dagene. Jeg hadde ikke mye tid i høstferien til å jobbe med oppgaven. I tillegg kan det være mye at vi får i lekse å skrive tre obligatoriske blogginnlegg når vi i tillegg har mye annet å gjøre, og det hadde kanskje greid seg med to.

Jeg er likevel veldig fornøyd med både prosessen underveis, hvordan produktet ble, og hva jeg har lært av å jobbe med oppgaven. Som sagt er dette kunnskap jeg skal ta med meg videre i andre fag, og ved videre studering.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Takk for konstruktiv tilbakemelding. Jeg er glad for at du stort sett er fornøyd med oppgaven og rammene rundt. At høstferien kom i forkant av innleveringen er selvsagt noe som kan være både bra og dumt, alt etter som hvordan man ellers har det med jobb, ferie, forpliktelser i andre fag osv. Jeg ser også at tre innlegg kan være mye, men du har nå gjort det slik som jeg så for meg at det skulle gjøres - ett i forkant, ett underveis og ett som oppsummering. Nå gleder jeg meg til å gå gjennom alle oppgavene deres - det blir interessant.