mandag 5. oktober 2009

Siste innspurt (fordypningsoppgave):

Da er det tid for siste innspurt på fordypningsoppgaven. Jeg har fremdeles ikke kommet langt med selve skriveoppgaven, men jeg har brukt god tid på å lese boka (Fugledansen av Ingvar Ambjørnsen) og på å se filmen (Mors Elling), så jeg er ved godt mot. Jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i hvordan en adaptasjonsoppgave skal skrives og hva jeg skal legge vekt på. Jeg har skriblet litt og har en fin plan for hvordan selve adaptasjonen skal skrives.

Jeg må si at denne adaptasjonen fra bok til film skiller seg ut fra andre jeg har sett tidligere. I dette tilfellet ligger filmen mye tettere til boka ved at Ellings tanker blir fortalt med en voiceover. Da jeg så filmen merket jeg at det var lengre perioder som bestod av direkte sitater fra boka. Likevel har filmen blitt endret litt med at noe er fjernet og noe er lagt til for å gi filmen egne ben og stå på. Etter min mening er endringene gjort på en måte som gjør at filmen står på egne ben veldig bra, og selv om en del av boka er utelatt fra filmen, får filmen frem samme budskap.

Jeg synes det var veldig interessant å jobbe med dette temaet fordi jeg aldri før har brukt mye tid på å tenke på forskjeller og likheter til boka og filmen. Nå som jeg har konsentrert meg om å legge merke til forskjeller og likheter har jeg kommet med en del teorier til hvorfor filmen er lagd slik den er lagd. Filmatiseringene av Harry Potter bøkene er noe jeg har irritert meg veldig over. Her synes jeg at det er blitt kuttet alt for mye, og mye essensielt fra boka er ikke tatt med. Nå som jeg har prøvd å se filmen Mors Elling med et nøytralt syn etter å ha lest boka ser jeg at den står på egne ben, og jeg synes denne filmatiseringen er betydelig bedre en for eksempel Harry Potter.

Ingen kommentarer: