mandag 11. januar 2010

Sjangervalg

Se teksten på nynorsk

I andre termin av tredjeklasse har vi blitt bedt om å velge to sjangere som vi skal spesialisere oss på. Grunnen til dette er at vi skal slippe å ha så mange sjangere å forholde oss til, slik at vi kan få bedre tid til å trene på sjangere som vi vet vi kommer til å velge ved senere tentamener og eksamener. Dette fører til at vi slipper å bruke unødvendig mye tid på å trene på sjangere vi uansett ikke kommer til å velge på senere prøver. Jeg synes dette er en veldig god idé og tror at det kan forbedre tekstene våre etter at vi har trent mer på valgte sjangere.

De sjangrene jeg tror jeg kommer til å velge er artikkel og novelle. Grunnen til at jeg velger disse sjangrene er at det er med disse sjangrene jeg har oppnådd de beste resultatene tidligere. Samtidig føler jeg at det er innen disse sjangrene jeg har mest kompetanse til å lage en god tekst og jeg trives best med å skrive artikkel og novelle. Selv om jeg føler meg best i disse skrivemåtene, ser jeg likevel frem til å få litt mer veiledning til hvordan jeg skal skrive for å gjøre tekstene mine enda bedre.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Ja, vi håper at spisskompetansen vil komme dere til nytte! Artikkel og novelle er gode valg, men du er blant dem jeg ville anbefale å velge essay. Dette er selvsagt opp til deg.